Raport Blockchain
Zdecentralizowana dystrybucja treści cyfrowych
Opis przypadku i problemu do rozwiązania
Studia produkcyjne i sieci mediowe (w tym dostawcy treści w modelu OTT, tacy jak Netflix i Amazon) finansują produkcję treści, a treści te podążają następnie tradycyjną ścieżką dystrybucji – od studia i wydawcy do użytkownika końcowego jednym z predefiniowanych kanałów: TV (kablową, naziemną, satelitarną) lub przez Internet (strona internetowa lub dedykowana aplikacja na komputer bądź urządzenie mobilne).
Dostawcy treści wciąż opierają się na idei „scentralizowanej” agregacji i dystrybucji. Aby znaleźć się w dystrybucji, twórcy treści muszą minąć pewną liczbę „odźwiernych”. Decyzje dotyczące tego, jaka treść jest oferowana, kiedy jest oferowana, ceny i drogi dystrybucji, są hierarchiczne i zazwyczaj narzucone przez sieci dystrybucyjne.
Blockchain umożliwia zrealizowanie zdecentralizowanego modelu dystrybucji treści i likwidację barier dla twórców w dystrybucji i konsumentów w dostępie.
Dostawcy treści wciąż opierają się na idei „scentralizowanej” agregacji i dystrybucji. Aby znaleźć się w dystrybucji, twórcy treści muszą minąć pewną liczbę „odźwiernych”. Decyzje dotyczące tego, jaka treść jest oferowana, kiedy jest oferowana, ceny i drogi dystrybucji, są hierarchiczne i zazwyczaj narzucone przez sieci dystrybucyjne.
Blockchain umożliwia zrealizowanie zdecentralizowanego modelu dystrybucji treści i likwidację barier dla twórców w dystrybucji i konsumentów w dostępie.
Tradycyjne podejście do rozwiązania
W tradycyjnym modelu, punktem wejścia do twórcy są wydawcy zajmujący się agregacją treści, zarządzaniem prawami i umowami z dystrybutorami. Dystrybutorzy działający na różnym poziomie zajmują się dalszą dystrybucją treści, aż do poziomu lokalnych dystrybutorów i nadawców. Opłaty od konsumentów, wracają ścieżką zwrotną aż do twórcy. Serwisy internetowe tj. Netflix skracają i przyspieszają ścieżkę dystrybucji, ale nadal pozostają bariery dla twórców i konsumentów.
Główni uczestnicy procesu:
W świecie zdecentralizowanej dystrybucji mediów cyfrowych opartej o blockchain, relacje pomiędzy interesariuszami są regulowane przez smart contract’y. Twórcy mogą udostępniać swoje produkcje bezpośrednio w sieci definiując dodatkowe zasady w postaci smart contract’ów np. cenę dla dystrybutora (np. niższa cena za zakup praw na odtworzenie treści x 1000), cenę dla klienta końcowego, gotowość do łączenia z reklamami itp. Dzięki decentralizacji, twórcy nie będą musieli przekonywać wydawców czy dystrybutorów, by ich treści pojawiły się w dystrybucji. Zmniejszają się bariery wejścia do dystrybucji, choć nadal pozostaje kwestia dotarcia do klienta końcowego.
Główni uczestnicy procesu:
- twórca – osoba lub firma zajmująca się produkcją treści np. produkcją wideo
- wydawca – firma pozyskująca treści od producentów, agregująca je, sprzedająca Dystrybutorom prawa do dalszej dystrybucji posiadanych treści
- dystrybutor – firma pozyskująca treści od Wydawcy i zajmująca się ich sprzedażą do klienta końcowego lub kolejnych dystrybutorów
- konsument – osoba oglądająca treści, płacąca za ich oglądanie
- reklamodawcy – firmy plasujące (poprzez agencje) treści reklamowe. Treści te mogą być dołączane na różnym etapie dystrybucji, wpływając na cenę kosztową dla klienta końcowego (w efekcie mogą także pojawić się treści w pełni sponsorowane przez reklamy).
W świecie zdecentralizowanej dystrybucji mediów cyfrowych opartej o blockchain, relacje pomiędzy interesariuszami są regulowane przez smart contract’y. Twórcy mogą udostępniać swoje produkcje bezpośrednio w sieci definiując dodatkowe zasady w postaci smart contract’ów np. cenę dla dystrybutora (np. niższa cena za zakup praw na odtworzenie treści x 1000), cenę dla klienta końcowego, gotowość do łączenia z reklamami itp. Dzięki decentralizacji, twórcy nie będą musieli przekonywać wydawców czy dystrybutorów, by ich treści pojawiły się w dystrybucji. Zmniejszają się bariery wejścia do dystrybucji, choć nadal pozostaje kwestia dotarcia do klienta końcowego.
Rozwiązanie oparte o blockchain
W systemie opartym o blockchain każdy podmiot może pełnić rolę dystrybutora, który tworzy serwisy i aplikacje do dystrybucji moderowanych treści udostępnionych przez twórców. Nowe „kanały TV” mogą pojawić się w całkowicie zdecentralizowany sposób poprzez agregację treści udostępnionych w sieci, np. kanały e-sport, wydarzeń na żywo, fantasy, sci-fi, itp. Te kanały mogą być konfigurowane przez każdego i dołączane przez twórców treści.
Dystrybucją bezpośrednio do klienta końcowego mogą też zajmować się sami twórcy, przy czym zasady na jakich oferują swoje treści, są jasno określone i znane wszystkim uczestnikom, w tym wyspecjalizowanym dystrybutorom.
Konsument uiszcza opłatę za dostęp do treści w sieci blockchain, a ona zajmuje się automatycznym rozdziałem przychodów zgodnie z wcześniej zdefiniowanymi zasadami. Wszyscy interesariusze otrzymują przychody bezpośrednio z sieci – nie ma już rozliczeń w tradycyjnej ścieżce dystrybutor wydawca twórca. Pieniądze trafiają do wszystkich odbiorców w tym samym czasie i bez zwłoki.
Reklamodawcy udostępniają treści reklamowe w sieci definiując dodatkowe zasady dla ich ekspozycji w postaci smart contract’ów, tj. profil odbiorcy, cenę jaką są skłonni zapłacić za obejrzenie reklamy, kategorię treści z jakimi może pojawić się reklama. Konsument może z kolei sam decydować, czy chce obejrzeć reklamę otrzymując w zamian tańsze (lub bezpłatne treści).
Główni uczestnicy procesu:
Technologia Blockchain ma możliwość zrewolucjonizowania modelu biznesowego branży rozrywkowej poprzez przełamanie pseudo-monopolu, zastępując scentralizowany i zhierarchizowany model siecią peer-to-peer.
Dodatkową zaletą dystrybucji przez blockchain jest pełna przejrzystość historii produkcji i ich wyników finansowych. Dla twórców z dobrą historią, daje to większe możliwości pozyskiwania funduszy, a dla inwestorów minimalizuje ryzyko nietrafnych inwestycji.
Nie jest wykluczone równoległe funkcjonowanie wielu rozproszonych sieci dystrybucji treści, np. odrębnych dla w pełni komercyjnych podmiotów (aktualnie biorących udział w scentralizowanym procesie dystrybucji) oraz dla treści tworzonych przez niezależnych twórców. W każdym wypadku udostępnienie treści przez sieci blockchain umożliwi ich szerszą dystrybucję oraz większe szanse dla konsumentów dotarcia do nich.
Dystrybucją bezpośrednio do klienta końcowego mogą też zajmować się sami twórcy, przy czym zasady na jakich oferują swoje treści, są jasno określone i znane wszystkim uczestnikom, w tym wyspecjalizowanym dystrybutorom.
Konsument uiszcza opłatę za dostęp do treści w sieci blockchain, a ona zajmuje się automatycznym rozdziałem przychodów zgodnie z wcześniej zdefiniowanymi zasadami. Wszyscy interesariusze otrzymują przychody bezpośrednio z sieci – nie ma już rozliczeń w tradycyjnej ścieżce dystrybutor wydawca twórca. Pieniądze trafiają do wszystkich odbiorców w tym samym czasie i bez zwłoki.
Reklamodawcy udostępniają treści reklamowe w sieci definiując dodatkowe zasady dla ich ekspozycji w postaci smart contract’ów, tj. profil odbiorcy, cenę jaką są skłonni zapłacić za obejrzenie reklamy, kategorię treści z jakimi może pojawić się reklama. Konsument może z kolei sam decydować, czy chce obejrzeć reklamę otrzymując w zamian tańsze (lub bezpłatne treści).
Główni uczestnicy procesu:
- twórca – osoba lub firma zajmująca się produkcją treści np. produkcją wideo,
- konsument – osoba oglądająca treści, płacąca za ich oglądanie,
- reklamodawcy – firmy plasujące (poprzez agencje) treści reklamowe,
- dystrybutor – firma agregująca treści umieszczone w sieci i udostępniająca je poprzez własne witryny i aplikacje, dokonująca adaptacji formatów dla konsumentów.
Technologia Blockchain ma możliwość zrewolucjonizowania modelu biznesowego branży rozrywkowej poprzez przełamanie pseudo-monopolu, zastępując scentralizowany i zhierarchizowany model siecią peer-to-peer.
Dodatkową zaletą dystrybucji przez blockchain jest pełna przejrzystość historii produkcji i ich wyników finansowych. Dla twórców z dobrą historią, daje to większe możliwości pozyskiwania funduszy, a dla inwestorów minimalizuje ryzyko nietrafnych inwestycji.
Nie jest wykluczone równoległe funkcjonowanie wielu rozproszonych sieci dystrybucji treści, np. odrębnych dla w pełni komercyjnych podmiotów (aktualnie biorących udział w scentralizowanym procesie dystrybucji) oraz dla treści tworzonych przez niezależnych twórców. W każdym wypadku udostępnienie treści przez sieci blockchain umożliwi ich szerszą dystrybucję oraz większe szanse dla konsumentów dotarcia do nich.
Rozwiązanie zostało opisane kompleksowo w raporcie "Blockchain w Polsce. Możliwości i zastosowania", str. 53-55.
Proudly powered by Weebly