Raport Blockchain
Zapobieganie kradzieży telefonów komórkowych
Opis przypadku i problemu do rozwiązania
Kradzież telefonu jest częstym przypadkiem. Telefon może by skradziony użytkownikowi lub w trakcie przesyłki (transport, magazyn, itd.). Skradzione telefony są blokowane przez operatorów po zgłoszeniu kradzieży i skradziony telefon nie może być wykorzystany w sieci macierzystej. Niestety, informacja o kradzieży przekazywana jest do innych operatorów z opóźnieniem (lub w ogóle) i skradziony telefon może być w tych sieciach wykorzystany.
W teorii, dostępny rejestr używany przez większość operatorów do blokowania skradzionych telefonów mógłby zniechęcić złodziei. Mógłby też być wykorzystany przez ubezpieczycieli, by zautomatyzować wypłaty odszkodowań i obniżyć koszty obsługi polis ubezpieczeniowych.
W teorii, dostępny rejestr używany przez większość operatorów do blokowania skradzionych telefonów mógłby zniechęcić złodziei. Mógłby też być wykorzystany przez ubezpieczycieli, by zautomatyzować wypłaty odszkodowań i obniżyć koszty obsługi polis ubezpieczeniowych.
Tradycyjne podejście do rozwiązania
GSMA utrzymuje system znany jako Międzynarodowa Baza Identyfikacji Sprzętu Mobilnego (IMEI DB), która jest globalną centralną bazą danych zawierającą podstawowe informacje o zakresach numerów seryjnych (IMEI) milionów urządzeń mobilnych (np. telefonów komórkowych, przenośnych kart danych, itp.), które są używane w sieciach komórkowych na całym świecie. Numer IMEI to 15-cyfrowy numer używany do identyfikacji urządzenia w sieci komórkowej. W bazie jest też centralny rejestr identyfikacyjny sprzętu (CEIR), który działa jako system służący operatorom sieci do udostępniania swoich czarnych list (list zablokowanych IMEI urządzeń zgłoszonych jako skradzione lub zgubione). Ta baza danych może służyć innym operatorom, by odmawiały świadczenia usługi urządzeniom na czarnej liście. Niestety, dostęp do tego systemu jest ograniczony, a strony udostępnione publicznie nie zawsze pokazują aktualne dane lub są w ogóle niedostępne.
Główni uczestnicy w procesie:
Główne wyzwania:
1. Ręczne procesy powodujące błędy i opóźnienia w procesowaniu zgłoszeń kradzieży.
4. Brak możliwości korzystania z informacji przez użytkowników końcowych by sprawdzić status blokady lub sprawdzić, czy nabywany używany telefon nie znajduje się na czarnej liście.
Główni uczestnicy w procesie:
- Operatorzy
- GSMA
Główne wyzwania:
1. Ręczne procesy powodujące błędy i opóźnienia w procesowaniu zgłoszeń kradzieży.
- Blokowanie urządzenia nie jest natychmiastowe i może być wykonane wyłącznie przez operatora macierzystego.
- Aktualizacja globalnej bazy danych robiona jest przez operatorów okresowo, na przykład poprzez dzienne wysyłanie czarnych list do GSMA.
- Blokowanie urządzeń z czarnej listy jest możliwe tylko wtedy, gdy wszyscy operatorzy regularnie pobierają najnowszą, zaktualizowaną globalną bazę danych, na przykład od GSMA.
4. Brak możliwości korzystania z informacji przez użytkowników końcowych by sprawdzić status blokady lub sprawdzić, czy nabywany używany telefon nie znajduje się na czarnej liście.
Rozwiązanie oparte o blockchain
Użytkownik zgłasza kradzież telefonu. Operator macierzysty blokuje IMEI, a informacja na temat skradzionego telefonu umieszczana jest na blockchainie. Jeżeli ktoś spróbuje zadzwonić u innego operatora z telefonu z danym IMEI, będzie możliwość natychmiastowego sprawdzenia czy nie był on wcześniej zgłoszony jako skradziony. Dostęp do systemu będą mogli mieć opcjonalnie ubezpieczyciele lub policja. System będzie umożliwiał poinformowanie macierzystego operatora o odnalezieniu telefonu w celu jego odblokowania.
Aktorzy w procesie:
Korzyści z zastosowania technologii blockchain:
1. Każdy uprawniony uczestnik systemu będzie mógł zgłosić kradzież telefonu komórkowego.
2. Natychmiastowa informacja o zablokowaniu zgłoszonego skradzionego urządzenia dostępna jest dla wszystkich korzystających z systemu.
3. Możliwość sprawdzenia statusu urządzenia przez wszystkich uczestniczących operatorów.
4. Możliwość wykorzystania inteligentnych kontraktów (smart contracts):
6. Możliwość kierowania klientów na zakup nowej słuchawki.
Aktorzy w procesie:
- operatorzy
- użytkownicy końcowi
- ubezpieczyciele
- policja
Korzyści z zastosowania technologii blockchain:
1. Każdy uprawniony uczestnik systemu będzie mógł zgłosić kradzież telefonu komórkowego.
2. Natychmiastowa informacja o zablokowaniu zgłoszonego skradzionego urządzenia dostępna jest dla wszystkich korzystających z systemu.
3. Możliwość sprawdzenia statusu urządzenia przez wszystkich uczestniczących operatorów.
4. Możliwość wykorzystania inteligentnych kontraktów (smart contracts):
- Do automatycznego informowania zainteresowanych o zmianie statusu urządzenia (np. odnalezienie urządzenia i jego odblokowanie).
- Automatyzacji procesu wypłacania odszkodowania przez ubezpieczycieli.
6. Możliwość kierowania klientów na zakup nowej słuchawki.
Rozwiązanie zostało opisane kompleksowo w raporcie "Blockchain w Polsce. Możliwości i zastosowania", str. 49-51.
Proudly powered by Weebly